a kezem | Ulnaris alagút szindróma?

Az ulnaris alagút szindróma a könyök alagút (Cubital tunnel) szindrómához hasonlóan, az alkarban található singcsonti ideg leszorításos betegsége, a kéztőben. Leginkább fiatal felnőtteken, középkorúakon alakul ki, férfiakat és nőket egyaránt érinthet. Gyakrabban fordul elő fizikai munkát végzőknél, sportolóknál.

Létezik egy ideg, ami a könyök táján halad át a felkarról az alkarra, egy szűk csontos csatornában. Az ideg jelentős igénybevételnek van kitéve a könyök nyújtása, hajlítása során, ill. a környéki szalagok vagy inak hegesedése, megvastagodása összenyomhatja, leszoríthatja.

A panaszok alaján könnyen beazonosítható, ám a hasonló könyök alagút (Cubital tunnel) szindrómától való biztos elkülönítéséhez ENG-t (idegvezetési sebesség vizsgálatot) kell végezni.

• A kisujjba és gyűrűsujjba sugárzó zsibbadás és fájdalom.
  • A zsibbadásos panaszok éjszaka kifejezettebbek, alvást zavaró mértékben jelentkeznek.
  • A kéz egyes izmai nem működnek jól, ezért az ujjak bizonyos mozgásai zavart szenvednek.
  • A kéz belső kisizmai sorvadnak, súlyos esetben a kéz szinte csontvázszerűvé válik.
  • A kisujjpárna ellapul, sorvad.
  • A kéz ügyetlenebb, sutább lesz, a kisujjat nem lehet behajlítani és a gyűrűsujj mellé zárni.

Enyhébb esetben általában elegendő a pihentetés, a gyulladáscsökkentő kenőcs, gyógyszer használata.

Amennyiben mindez nem segít, operálni kell. A beavatkozás során felszabadítják az ideget leszorító heges kötegeket, szalagokat, hogy megszűnjön a tüneteket okozó nyomás. Az operáció végtagi érzéstelenítésben vagy rövid altatásban történik, egynapos sebészet keretében.

1. A beteg végtag vizsgálata után ENG-re (idegvezetési sebesség vizsgálatra), valamint laborba és EKG-ra is el kell menni (beutalót mindenhová a vizsgálatot végző orvos ad).
  2. A műtéti beavatkozás időtartama kb. 15 perc, végtagi érzéstelenítésben vagy rövid altatásban.
  4. Haza lehet menni a műtéti sebben ún. drainnel. Otthon a kezet felpolcolni, a beteg végtagot pedig finoman mozgatni kell.
  5. Drainkivételre és kötéscserére vissza kell menni 2 nappal a műtét után.
  6. Végső varratszedésre jelentkezni kell 10-14 napon belül.
  8. A zsibbadás és a fájdalmak teljes megszűnése a műtéttől számítva 2-3 héten belül várható az esetek többségében; az izmok sorvadtsága érdemben nem szűnik, ám a kéz mozgásai jelentősen javulnak. A gyógyulás ideje a tünetek fennállásának idejétől függően változó, de az operált betegek többsége már a műtét utáni éjszakán jelentősen jobb alvásminőséget él meg a friss műtéttel járó kisebb sebfájdalom ellenére.

Dr. | Ezzel a betegséggel együtt élni, attól szenvedni nem érdemes és nem is szükséges; kézsebészként állíthatom, hogy egy negyedórás műtéttel véglegesen felszámolható! Forduljon hozzám bizalommal!