a kezem | Pattanó ujj?

A pattanó ujj nem más, mint az inak-ínhüvelyek gyulladásos elváltozása. Az ujj hajlításkor pattanó hangot ad - innen a betegség neve.

Általában az ujjak túlterheltsége, amely fizikai munka során felléphet éppúgy, mint az elektronikai eszközök rendszeres, tartós használatával. A számítógépes billenytűzeten, sőt a mobiltelefonok érintőképernyőjén való "pötyögés" is kiválthatja a problémát. A gyulladásos elváltozás következménye, hogy az ujjhajlító inak "beszorulnak" az ínhüvelybe.

• Valamelyik ujjat nehezebb mozgatni, olyan érzés, mintha "vastagabb" lenne, mint a többi.
  • Behajlítani, kinyújtani kellemetlen, főleg ébredés után. Napközben a tünetek általában enyhülnek, de teljesen nem múlnak el.
  • Előfordul, hogy kis csomó tapintható ki a tenyérben.
  • Jó esetben a betegség ebben a stádiumban megreked, és kéz mozgatáskor "csak" pattanó hangot ad ki - fura érzés, de nem fáj. (A probléma jelentkezhet több ujjban is, jellemzően cukorbetegség esetén.)
  • Amennyiben a betegség súlyosbodik, az érintett ujj erősen fáj, és a fájdalom kisugározhat a csuklóba, alkarba is. Legrosszabb esetben a beteg nem tudja mozgatni az ujját.

A jellemző tünetek alapján, ill. indokolt esetben belgyógyászati és laborvizsgálatok elvégzésével.

Amennyiben időben fordul vele orvoshoz, segíthetnek a hagyományos kezelések: hűtés, pihentetés (akár pihentető sínben), gyulladáscsökkentő krémek, tapaszok használata.

Súlyosabb esetekben a műtét jelenthet megoldást, amelynek során ún. ínhüvelybemetszést hajtunk végre, helyi érzéstelenítéssel, kivéve a hüvelykujjat, melynél - amennyiben nincs ellenjavallata - rövid altatás, vagy kar-érzéstelenítés célszerű az ideg sokszor zavaró lefutása miatt, annak biztos megkímélése érdekében.

Műtéti beavatkozásra csak akkor kerül sor, ha azt a tünetek, az előzetes belgyógyászati és laborvizsgálatok indokolttá teszik!

1. A beteg ujj/tenyér vizsgálata után laborba és EKG-ra is el kell menni, de csak akkor, ha a műtétet altatásban kell végezni (beutalót a vizsgálatot végző orvos ad). Ha altatásra nem kerül sor, laborra és EKG-ra nincs szükség.
  2. A műtéti beavatkozás időtartama: 15 perc.
  3. 1-2 órás - nem helyi érzéstelenítés esetén 6 órás - megfigyelés a műtétet követően.
  4. Haza lehet menni, otthon a kezet felpolcolni, a beteg ujjat pedig finoman mozgatni kell.
  5. Varratszedésre jelentkezni kell 10-14 napon belül.
  7. Teljes gyógyulás a műtéttől számítva 3-6 héten belül várható.

Dr. | Operált betegeim újra gondtalanul, fájdalom nélkül használhatják a kezüket, ujjukat a műtétet követően. Forduljon hozzám bizalommal!